Svenska kyrkans logotyp

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor
Beslut

 
Kyrkomötet
Kyrkolivsutskottets betänkande

2006:10
 
 
Stora Julhandboken
 

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2006:2 om Stora Julhandboken. I motionen beskrivs mycket utförligt vad utgåvan skulle innehålla. Utskottet ställer denna engångssatsning i relation till behovet av kontinuerlig medlemskommunikation, och kan då inte bifalla motionen. Däremot vill utskottet verka i motionens riktning, och föreslår att Kyrkomötet med anledning av motionen uppdrar åt Kyrkostyrelsen att arbeta vidare med frågan om material för kommunikation med Svenska kyrkans medlemmar.

Budgetutskottet har beretts tillfälle att yttra sig. Deras yttrande, B 2006:1y, bifogas som bilaga 1 till detta betänkande. Till betänkandet finns en reservation.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att med anledning av motion 2006:2 uppdra åt Kyrkostyrelsen att arbeta vidare med frågan om material för kommunikation med Svenska kyrkans medlemmar.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2006:2 av Lars Rydje m.fl., Stora Julhandboken

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram Stora Julhandboken.

Andra utskott

Budgetutskottet anser att förslaget till beslut går att förena med föreslagen inriktning i Mål och rambudgetskrivelsen. Däremot anser inte utskottet att förslaget motiverar en utökad kostnadsram. Det menar därför att Kyrkolivsutskottet vid ett bifall till motionen bör ge Kyrkostyrelsen vägledning i hur resurser för ett verkställande kan frigöras genom förändringar i nu föreslagen verksamhet.

Utskottet

Bakgrund

I motionen skissas på en julhandbok som skulle vara en vacker bok med mycket material kring advent och jul och innehålla bl.a. recept, julpyssel, julevangeliet och musik på en CD-skiva.

Förslaget om att producera Stora Julhandboken har tidigare inkommit till Kyrkostyrelsen (dnr Ks 2003/0093) i form av ett brev år 2003. Brevet har handlagts av Informationsavdelningen som diskuterat idén med bokförlaget Verbum. Förlaget var intresserat av att gå vidare med idén, men den har inte realiserats. Med anledning av motionen har en ny kontakt om Stora Julhandboken tagits med Verbum, som alltjämt är intresserade av ett samarbete med den nationella nivån, men inte att ge ut produkten utan ett sådant samarbete.

Kunskapen om de kyrkliga riterna har minskat generellt och högtider som julen är för många människor mer kommersiell än andlig. Kunskapen om den kristna kärnan i många av våra högtider utarmas. Under ”slutsatser” i utredningen Utträden som utmanar (SKU 2003:2) skriver Jonas Bromander:

Studien har påvisat att de som går ur kyrkan, med undantag av dem som är medlemmar i något frikyrkosamfund, redan har en process av flera års alienation bakom sig. Härmed står organisationen inför ett vägval. Om kyrkan inte aktivt motverkar den allmänna tendensen kommer kyrkolojaliteten att successivt minska i framtiden. För detta talar det mesta. Härmed finns det också skäl att anta att kyrkans civilreligiösa funktion ytterligare kommer att försvagas. Därmed minskar också en viktig bas för kyrkotillhörigheten. Detsamma gäller den stärkande funktion kyrkan haft i lokalsamhället. En rörligare tid, med allt fler idéer, värderingar och traditioner som utmanar kyrkan, bidrar till att försvaga kyrkolojaliteten.

Lilla boken om kristen tro

Svenska kyrkan på nationell nivå har tidigare svarat för att producera och sprida Lilla Boken om kristen tro första söndagen i advent 1992. Projektet genomfördes som ett led i det tioåriga bekännelsearbetet i Svenska kyrkan 1983–1993. Inom ramen för projektet producerades också Befrielsen – Stora boken om kristen tro 1993. Lilla boken om kristen tro kom i 77 upplagor med de sista 16 sidorna unika för respektive upplaga. Totalt trycktes den i nästan 3 miljoner exemplar. Församlingarna köpte in boken för massutdelning till sina medlemmar till en kostnad av 10 kronor per styck exklusive moms. I satsningen ingick också ett brett förankringsarbete, idéhäfte, informationsaktiviteter med mera. Själva boken kompletterades med en annonskampanj i dags-, kvälls- och viss veckopress kompletterad med tv-reklam, vilket gav Lilla boken om kristen tro ett massivt genomslag i medierna. SIFO genomförde en utvärdering av mottagandet av Lilla boken om kristen tro. Den visade att cirka hälften av hushållen fått boken och att 66 procent av dem som fått boken läst eller tittat i den.

Tradition och liv

Kyrkokansliet har på senare år medverkat i produktionen av Tradition och liv, som ges ut av Verbum förlag. I förordet står: ”Syftet med boken är att stärka traditionerna i det svenska samhället. Det är bra för individ och samhälle, för gamla och nya svenskar.” Boken tar upp helg- och högtidsdagar, varför man firar dessa och hur man kan fira dem. Boken är på 400 sidor och kostar 160 kronor.

Tradition och liv innehåller ett ganska omfattande material om advents- och jultiden t.ex. julevangeliet, förslag på psalmer och sånger, bakgrunden till vårt julfirande, texter om julkrubban, maten, julgranen och tomten.

Tradition och liv gavs ut på initiativ av Nämnden för kyrkolivets utveckling, tidigare Svenska kyrkans församlingsnämnd. Kyrkokansliet bistod med projektledare. Boken gavs ut på Verbum förlag och har nu sålts i drygt 100 000 exemplar, vilket anses vara en hög siffra. Försäljningssiffrorna visar att det finns ett kommersiellt intresse hos församlingarna för den här sortens produkter. Innehållsmässigt finns i Tradition och liv en del av materialet till den julhandbok som skissas i motionen, men för att använda detta krävs att olika rättighetsaspekter utreds.

Verbum

Verbum har utöver Tradition och liv några produkter som handlar om advents- och jultiden och i första hand vänder dessa sig till barn och deras föräldrar. Hit hör Julevangeliet för barn på en affisch, ett julkort med julens stjärna och julevangeliet på baksidan, en folder kallad En stor glädje!, julkortet Julens glada bud samt boken Pappa Panovs stora dag.

Jul Amos

Svenska kyrkans press ger sex gånger per år ut Amos, ett magasin om kristen tro och livsfrågor. Amos föregångare var en adventsbilaga som gjordes för att församlingarna skulle ha något att dela ut till församlingsborna vid advent. Produkten utvecklades och blev ett magasin som gavs ut fyra gånger per år – advent, påsk, sommar och allhelgona – med ett innehåll kring högtiderna. I början av 2000-talet slutade man hänga upp innehållet kring högtiderna eftersom produkten lätt riskerade att få en upprepande karaktär.

Amos kommer fortfarande ut under adventstid, men är inte någon högtidsbilaga som tidigare. Däremot finns det något innehåll i tidningen som knyter an till julen. Det är ett fåtal församlingar som köper Amos enbart till jul. De flesta köper i stället Amos med fyra eller sex nummer per år för att få kontinuitet i kontakten med sina församlingsbor.

Julnumret 2005 hade en upplaga om 467 000 exemplar och kostade församlingen från 4 kronor per styck och uppåt beroende på upplaga och antal lokala sidor. I priset ingår distributionen.

Övrigt material

Vid en sökning i Libris katalog (listar alla Kungliga Bibliotekets böcker) på ordet ”julseder” får man fram titlar på 108 olika böcker på svenska som kategoriserats under det ämnesordet. Gör man bredare sökningar finner man allt från böcker om tro och tradition till julförberedelser och julfirande. Vecko- och dagspressen brukar också uppmärksamma julen ganska fylligt med innehåll om både recept och intervjuer med företrädare för Svenska kyrkan.

Överväganden

Utskottet är positivt till motionen om en julhandbok, och ser förslaget som både offensivt och spännande. Stora Julhandboken beskrivs av motionärerna som en stor engångssatsning, men utskottet anser att kommunikationen till medlemmarna bör vara återkommande, och önskar ett bredare och mer kontinuerligt arbete med en väl genomtänkt strategi och en tydlig avsändare.

Utskottet vittnar om de positiva erfarenheter som finns sedan Lilla boken-projektet, där framför allt de personliga möten som skedde vid utdelandet var en viktig del. Samtidigt framhåller utskottet att Lilla boken var del av en större 10-årig satsning på bekännelsearbete. På samma sätt behöver en ny satsning från Svenska kyrkan sättas in i ett sammanhang.

Medlemskommunikation har en dimension av evangelisation och är en av många kontaktvägar för Svenska kyrkan. Utskottet ser en medlemstidning för Svenska kyrkan som en möjlighet att nå människor även utanför församlingskärnan.

I vissa församlingar är kommunikationen med medlemmarna väl utbyggd, men utskottet lyfter fram att många församlingar idag gör få insatser på området. Därför är en satsning på medlemskommunikation ett sätt att ge draghjälp till det lokala kommunikationsarbetet, som naturligtvis också behövs.

Vad gäller behovet av att lyfta fram de kristna högtiderna ser utskottet boken Tradition och liv som en tillgång där alla stora helger finns beskrivna. Utskottet ser stora möjligheter för Verbum Förlag AB att göra enklare särtryck ur denna bok om t.ex. julen och påsken för att svara mot församlingarnas behov av material.

Utskottet har tagit del av Budgetutskottets yttrande, men anser inte att någon verksamhet behöver strykas för att i budgeten rymma den begränsade satsning på medlemskommunikation som utskottet föreslår. Om Kyrkostyrelsen i framtiden vill göra en större satsning på området anser utskottet att detta bör tillåtas påverka kommande kostnadsramar.

I motionen beskrivs mycket utförligt vad utgåvan Stora Julhandboken ska innehålla. Utskottet ställer denna engångssatsning i relation till behovet av kontinuerlig medlemskommunikation, och bifaller därför inte motionärernas förslag. Däremot vill utskottet verka i motionens riktning, och föreslår att Kyrkomötet med anledning av motionen uppdrar åt Kyrkostyrelsen att arbeta vidare med frågan om material för kommunikation med Svenska kyrkans medlemmar.

Uppsala den 29 september 2006

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Vanja Björsson

    Camilla Sundén

Närvarande: Vanja Björsson, ordförande, Bo E Nilsson, Mary Österström, Rolf Forslin, Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand, Åsa Ek, Ann-Sofie Persson, Olof Kjellström, Elisabet Nilsson, Lena Petersson, Roland Johansson, Michael Martinson, Kerstin Zetterberg och Terence Hongslo.

Biskop Ragnar Persenius har deltagit i utskottets överläggningar.

Reservation av Johan Lothigius, Hans Ulfvebrand och Åsa Ek

Vi reserverar oss till förmån för följande förslag till kyrkomötesbeslut:

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2006:2, Stora Julhandboken.

Skälen till att vi yrkar avslag är följande:

Principer

Svenska kyrkans satsningar bör växa fram ur de behov som finns i församlingarna.

Man ska inte satsa på ett enstaka projekt om det inte sker mot bakgrund av en väl utvecklad och förankrad kommunikationsstrategi.

Svenska kyrkan bör inte vara huvudman för en produkt som kan förverkligas kommersiellt.

Existerande alternativ

Det existerar redan ett stort antal alternativ, t ex Tradition och liv och Amos.

Ekonomi

Många församlingar och pastorat har en besvärlig ekonomisk situation. Det känns fel att satsa stora ekonomiska resurser när det troligen av många bedöms finnas angelägnare ändamål i Svenska kyrkans församlingar.

Bilaga 1

 

Kyrkomötet
Budgetutskottets yttrande
2006:1y
 
 

Stora Julhandboken
 

Till Kyrkolivsutskottet

Budgetutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2006:2 Stora julhandboken.

Enligt Kyrkomötets arbetsordning skall Budgetutskottets yttrande inhämtas i ärenden av betydelse för verksamhetsinriktning för den nationella nivån. Budgetutskottet yttrar sig över de konsekvenser för inriktningen som förslaget i ärendet innebär antingen direkt genom nya målformuleringar eller arbetsuppgifter för den nationella nivån eller indirekt genom krav på nya resurser eller på omfördelning av resurser för arbetet.

När det gäller inriktningen på arbetet bedömer utskottet bara om förslaget till beslut innebär att arbetet därmed skall bedrivas med en annan inriktning än den som föreslås i Mål- och rambudgetskrivelsen. Utskottet tar inte ställning till i vilken utsträckning ett förslag innebär ett bättre sätt att nå uppsatta mål eller angiven inriktning. Den bedömningen anser Budgetutskottet att Kyrkolivsutskottet måste göra i sitt betänkande.

När det gäller resurser för verksamhet på den nationella nivån gör Budgetutskottet den samlade bedömningen att Kyrkomötet inte bör medge den nationella nivån ytterligare resurser för att bedriva verksamhet utöver nu föreslagna kostnads- och planeringsramar. Detta med tanke på den ekonomiska utvecklingen som kan antas gälla för kyrkan i stort och också med tanke på de mycket stora ekonomiska problem som många församlingar redan drabbats av eller står inför. Utskottet menar därför att det inte är lämpligt att ge Kyrkostyrelsen nya uppdrag som innebär krav på en utökad kostnadsram.

När det gäller förslaget i motion 2006:2 anser utskottet att förslaget till beslut går att förena med föreslagen inriktning i Mål- och rambudgetskrivelsen. Budgetutskottet anser däremot inte att förslaget motiverar en utökad kostnadsram och menar därför att Kyrkolivsutskottet, vid ett bifall till motionen, i sitt betänkande bör ge Kyrkostyrelsen vägledning i hur resurser för ett verkställande kan frigöras genom förändringar i nu föreslagen verksamhet. Detta är särskilt viktigt när det gäller motion 2006:2 eftersom den kan förväntas antingen medföra krav på betydande ekonomiska åtaganden i församlingarna eller ianspråkta upp till 20 procent av den totala kostnadsramen för den nationella nivån aktuellt verksamhetsår.

Uppsala den 28 september 2006

På Budgetutskottets vägnar

Marianne Kronberg

    David Axelson-Fisk

Närvarande: Marianne Kronberg, ordförande, Monica Lago, Lars Starkerud, Mats Johansson Flygg, Britas Lennart Eriksson, Kjerstin Sörngård Thulin, Sven Esplund, Thomas Jönsson, Stefan Jonäng, Mats Lindblad, Ulla Samuelsson, Ulla Dahlberg, Bertil Persson, Gustav Thorstensson och Ingemar Karlén.

Biskop Esbjörn Hagberg har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page